La Viena.Reîntoarcerea în țară.Revolutia'89
In urma audiției la agenția de impresariat Vladarski la Viena am obținut o bursă de perfecționare în Arta cintului oferită de Ministerul Culturii Austriac de care am beneficiat în perioada în care devenisem deja primsolista Operetei din București .
În perioada bursei mele, la Academia de muzică din Viena maestrul Mauriciu Vescan a fost din nou prezent în viața mea artistică . Împreună am susținut seri pline de muzică la Bad Schallerbach /Linz .
Acolo m-a ascultat prima dată cunoscutul compozitor austriac IGO HOFTETTER. A fost plăcut impresionat de vocea și prezența mea scenică și m-a invitat ca solistă în Operetten konzert dedicat creațiilor sale la 23 noiembrie 1978. Gala a avut loc în celebra Bruckner Hause din LINZ si am fost acompaniată de ORF Orchester dirijor Oswald Caesar .
Am interpretat arii din operetele sale ,,Schach dem Boss "și ,,Roulette der Herzen ".
A fost un succes în urma căruia am fost invitată să interpretez partitura sopranei în premiera radiofonică a operetei ,,Schach dem Boss" acompaniată de ORF Wien .Opereta se mai difuzează și astăzi la Viena !
Cariera mea era în ascensiune. Am fost încurajată de maestrul Hollender prin distribuirea în rolul Aninei din opereta ,,NOAPTE LA VENETIA" de Strauss, rol cu care am avut un frumos succes la Raimund theater Wien între 28 decembrie1978 și
8 aprilie 1979.
Păstrez o amintire deosebită din perioada de pregătire a premierei . Împreună cu mine era distribuită și soprana Monica Lenz o foarte apreciată soprana vieneza.
Eram doua distribuții internaționale cu soliști din Austria , RFG, Africa de Sud,Olanda, Grecia , Irlanda, Polonia și eu din ROMÂNIA)
Ne înțelegeam cu toții foarte bine sub bagheta maestrului Herbert MOGG .
Aveam și profesoară de dicție și actorie pentru ca pronunția să fie cit mai naturală și corectă. Mie mi se spunea ca pronunț ,,entzuckend" , adică incintator!
Repetițiile le făceam alternativ în regia lui Murray Dicker , regizor englez angajat la STATS OPER WIEN .
Surpriza cea mare a fost cînd s-a hotărît cine va face premiera! La Raimundtheater tradiția era ca cele două distribuții să joace în două avanpremiere ,iar publicul , mass media și experții din sală să decidă cine va face premiera !
Am fost eu cea aleasa iar colega mea vieneza mi-a urat succes spunindu-mi că era normal să fac eu premiera pentru că rolul Aninei mi se potrivea mai bine mie decit ei.
Adevărat fair-play!
Și a venit și ziua premierei ! Știu că am avut succes și cronici frumoase !Premiera mea a fost un triumf publicul vorbind despre ,, strălucirea "româncei!
Mi -am amintit atunci de spusele tenorului LEONARD , care a fermecat Viena !
,,Viena are o extrem de fina ureche muzicală, aude tot , interpretează tot și răsplătește cu prisosință meritele "
Neue Volksblatt scria
,, Liliana Pagu a fost revelația serii , joc de scenă bine gindit , voce minunată catifelata și totuși cu o coloratură pătrunzătoare"
Am cîntat 22 de spectacole cu succes , cu săli arhipline unde biletele se vindeau cu mult timp inainte . Regizorul Murray Dicker m-a intrebat atunci dacă doresc să intru în spectacolele Operei Comice activă în cadrul renumitei Staatsoper.
Am sărbătorit succesul in Grinzing, unde se adunau după spectacole artiștii și cintau împreună cu publicul ....acolo am simțit încă odată sufletul vienez iubitor de muzică !
Am înțeles că atunci cind dorești să raspindesti în jurul tău frumosul reușești numai dacă îl ai în tine și mai ales dacă ești înconjurată de Lumină!
La unul dintre spectacole a fost în sală și compozitorul Igo Hofstetter care m-a apreciat în mod deosebit și mi-a propus să interpretez rolul principal în opereta sa ,, Schach dem Boss" care urma să se cinte în premiera la Linz. Desigur că am primit cu plăcere.
Îmi aduc aminte de asemeni că la un spectacol a venit să mă vadă și cunocutul comic Mircea Crișan .
A avut numai laude pentru interpretarea și vocea mea!
Publicistul Aristide Buhoiu , a transmis la televiziune in emisiunea sa ,, Drumuri europene "un reportaj despre debutul meu vienez .Am filmat interviul și o arie din
,, Voievodul țiganilor"in fața castelului Schonbrunn.
Erau zile încărcate de emoție artistică dar și de împliniri.
,,O noapte la Veneția" făcea săli pline , eu aveam succes și eram invitată la audiții pentru alte roluri , în alte teatre din Austria... Sufletul meu vibra împreună cu minunata Viena!Paradoxal oras in care....,, Poți rămîne o viață întreagă un necunoscut și îți ajung numai 24 ore ca să devii celebru" era replica unui personaj din opereta ,, Leonard " de Florin Comișel în care am cintat la București.
Trăiam și eu adevărul din spusele lui!
Am uitat să menționez că în perioada cînd am am cintat în Austria am făcut permanent naveta la București pentru a fi prezentă și în rolurile unde eram distribuită.De fapt , dacă îmi amintesc, toată perioada mea artistică am făcut naveta , București- Iași , București- Brașov , București -Viena
Mi-a plăcut mereu. glasul roților de tren!
Am fost întotdeauna un călător în timp și spațiu și am continuat să plec și în cealaltă perioadă din viața mea ajungind în aproape 45 de țări și pe calea aerului ,nu numai în ritmul roților de tren!
Dar să revin la reintoarcerea mea în țară !
Contractul cu rolul Anina din,, Noapte la Venetia "la Raimundtheater trebuia să se incheie pe 8 aprilie 1979!
Urma să încep pregătirile pentru opereta ,,Paganini " în care fusesem deja distribuită .
Însă în timp ce eu aveam succes in Austria , la București mi se pregătea o altă
,, surpriză"!
Mă reîntorceam în întunericul nedreptății care mă aștepta cu brațele deschise!!
Am primit o telegramă dela conducerea OPERETEI că trebuie urgent să revin pe 1 aprilie să cint un rol în care de fapt aveam două dubluri…dar era nevoie neapărat de mine înapoi în țară!
Mai erau 8 zile din contractul dela VIENA !
Sigur că nu am preferat să întrerup contractul la Raimundtheater , aș fi plătit daune și eu și agenția ARIA din țară , așa că am revenit la București abia la încheierea contractului!
A fost cea mai grea durere și înfrângere din cariera mea....cea mai grea şi apăsăto fiare clipă a nedreptăţii!
Înfrîngere? Da.
Revenirea la București cu intirziere de 8 zile s-a soldat cu o ședință de partid și pedepsirea mea - interzicerea de a mai pleca în străinătate timp de 4 ani .
Nu îmi aduc aminte să se fi ridicat vreun coleg să îmi ia apărarea !
Era de fapt un dosar făcut de securitate alimentat de turnătoriile ,,binevoitorilor " mei
colegi si ale direcției de teatru!
Adio contracte , stop carieriei internaționale , era nevoie de mine pentru ,, Cintarea României"!ARIA , agenția prin care am avut contractul la Viena
nu a făcut nimic pentru mine pentru rezolvarea situației, cu toate că încasase un comision mare din onorariu!80 %.
După Revoluția din 1989 cind am revenit la Viena , unde am dat un examen pentru a lua diploma de manager în Artă si Cultură , am aflat dela cei din comisie ,care au fost mirați de coincidența cu numele meu că au cunoscut o solistă de operetă din România , care săraca, a avut un grav accident mortal și nu a mai putut să revină la Viena !Așa au explicat ,, tovarășii"că nu am mai apărut pe scenele vieneze!
Am,,murit"!
Mircea Crișan și mulți alții, chiar și colegi din teatru de OPERETĂ mă îndemnau atunci să ajung la Ceaușescu
să-i cer să dispună rezolvarea situației!
Eu însă nu eram în
,, grațiile "lor !
Atunci cînd mă invitau ca și pe alți mari artiști să cint la recepțiile lor, eu eram ascunsă după ușă , de acolo cintam, ca să nu o deranjeze prezența mea pe coana Leana !
Totuși am cerut o audiență la Suzana Gidea , pe atunci ministrul Culturii.
După ce a ascultat cu atenție toată povestea mea,a văzut cronicile , și contractele pe care urma să le fac în Austria , replica ei a fost că nu e nici o problemă , că va trimite ea în locul meu un taraf de lăutari să cinte pe scenă în locul meu , iar eu voi putea străluci la ,, Cintarea Romaniei"!
Înregistrările le-am făcut avind maestru de sunet pe compozitorul Jolt Kerestely , foarte pretențios in respectarea acurateții sunetului iar ca regizor și realizator pe Nicolae Mecalin.
Au fost pagini inspirate cu arii și duete din operete pe care le-am pus și pe primul meu disc realizat la Electrecord împreună cu tenorul cu Eugen Fanateanu .
Anterior mai fusesem invitată de Casa ELECTRECORD să interpertez arii de operetă în două audio casete , dar primul meu disc cu înregistrări în limba germana a fost acesta cu tenorul Eugen Fanateanu .
Tot în acea perioada am continuat să cînt în concerte cu filarmonicile din Ploiești , Brașov, Sibiu , Iași și să particip la zilele muzicii de cameră dela Brasov .
Am fost invitată în cadrul Festivalul George ENESCU la Timișoara , să interpretez Gabriella din ,,SINGE VIENEZ"
Eram bucuroasă că aveam mereu publicul de partea mea!
Faulkner spunea ,, Ești fericit cind toată viața îți e plină , cind ești atît de prins trăind clipă de clipă încît nu îți mai rămîne timp să îți aduci aminte de ieri sau să îți fie teamă pentru mâine". Așa a fost atunci viața mea...
Dar cea mai aparte amintire a fost cind am fost invitată într-un Concert cu Orchestra Radio, dirijor maestrul IOSIF CONTA .
Dimineața , am primit un telefon prin care am fost anunțată că trebuie să intru urgent seara în concert și să cint o arie de Gershwin acompaniată de orchestra Radio pentru că soprana ,o negresă, care trebuia să cinte a ajuns la Budapesta în loc de București!
De urgență am învățat în cele citeva ore pină la concert o arie pe care nu o știam... dar am interpretat-o cu succes ...concertul fiind și televizat !
Mi s-a spus că eram cam ,, albastră la față "cînd am intrat pe scenă ,dar maestrul Conta mi-a zimbit și am știut că totul va fi bine!Au urmat și alte
concerte în turnee acompaniată de orchestra Radio sub bagheta maestrului Iosif Conta.
Dar în acea perioadă am cîntat cu plăcere melodii și dintr-un un alt gen îndrăgit ,cel al ROMANȚEI ! Un alt gen muzical nedreptățit după 1989!
Am fost invitată de onoare alături de personalități precum Valentin Teodarian , Angela Moldvan , Petre Gusti la Festivalul ,,Crizantema de aur" , festival concurs de Romanțe , organizat la Tirgoviste17-22 nov 1980, o minunată explozie de cintec autentic românesc.
Am interpretat cu mare plăcere multe romanțe mai ales în emisiuni televizate sau la radio. Mi se pare atât de ciudat că acest gen
s-a pierdut în timp fiind înlocuit de manele!
Și a sosit în Romania 21 decembrie 1989!
In acea zi, cînd la București a început Revolutia ,eu finalizam discul personal cu
Din studioul de inregistrari am plecat spre piața Revolutiei să fiu de față la marea schimbare a istoriei Romaniei !
Discul meu a ieșit mult mai tirziu și în viltoarea schimbărilor nu a fost nici o lansare , dar tot s-a vindut repede.
Cu Electrecord am reluat colaborarea la mulți ani distanță în 2008 cînd am realizat CD-UL ,, Bijuterii muzicale ‘’ cu 22 de arii și duete renumite, interpretate în cariera mea și împreună cu soliști de frunte ai scenei lirice românești și austriece .
S-a epuizat rapid dar se mai pot asculta pe Youtube !
Iar în 2019 am scos pe un DVD din Arhiva TVR înregistrările mele pentru emisiunea in limba germana din perioada 1980-1990!
Am incercat să găsesc În ARHIVA TVR filmările făcute înainte de 1989 , din păcate multe s-au șters sau au dispărut .
Am reușit totuși să adun ce am mai găsit în arhivă într-un DVD . Știu că sunt și pe Youtube ( filmări în alb negru).
Am fost des întrebată
cum a fost ultimul spectacol al carierei ...
La această întrebare nu pot răspunde pentru că nu a existat acest ultim spectacol! Dacă alți artiști au decis să își marcheze încheierea carierei lor printr-un spectacol , eu am hotărît să plec brusc de pe scena Operetei, aproape imediat după începerea Revoluției
( sincer să spun în ultima perioadă spectacolele se jucau cu foarte puțini spectatori , eram mai mulți pe scenă decit în sală … un management prost , sau poate și evenimentele în care spectacolul era în stradă și la televizor!)
Dar despre activitatea mea după 1989 voi vorbi în continuare în capitolul,, Viața mea în doua părți" !
Anul trecut am avut plăcerea ca dnul prof.dr.Stephan Poen, muzicolog de prestigiu, să mă invite să îi răspund la întrebări într-un interviu.
Redau citeva dintre întrebări:
,,V-am urmărit în aproape toate creaţiile intepretative realizate pe scena Teatrului de Operetă din București în perioada 1976 - 1984. Am remarcat admirativ diversitatea virtuozistică (vocalitate de soprană – lirică lejeră, de agilitate, lirică de linie, cu accente spinto, cu nuanţe dramatice) şi stilistică a repertoriului dvs.
În ce a constat discernământul de la baza elaborărilor şi strategia de adaptare a calibrului impostaţiei pentru a conferi fiecărei ipostaze virtuozistice şi stilistice adevărata identitate estetică?!"
Cred că în cariera mea m-am ghidat după ce spunea marele nostru compozitor George Enescu "Arta trebuie să mângâie și să unească", iar muzica "este o putere spirituală în stare să lege pe toți oamenii intre ei".
Acesta a fost și crezul care mi-a călăuzit drumul în activitatea mea artistică !
Am creat roluri frumoase pe scenă și așa după cum am spus am avut o impostație bună dela,, mama natură" dar am și exersat mult pentru a depăși anumite pasaje din partitură mai dificile .
Nu știu cît de mult am avut în vedere realizarea identităților estetice … pentru mine era important să realizez fluidul firesc al cintului și vorbirii către public.
Personajele create de mine să fie crezute , înțelese și iubite!
Cîteodată mă gândesc și nu îmi dau seama unde s-au ascuns oare toate acele roluri , partituri pe care le-am cîntat?
Se spunea despre mine că am așa zisa ,, memorie de elefant" de aceea mă mir unde stau ascunse toate ariile , liedurile , romanțele ,melodiile cintate de mine … oricum stau bine ascunse!
Familia mea,fiica mea Alina m-au înțeles și susținut chiar dacă de multe ori nu eram de sărbători împreună acasă,eu fiind în turnee sau spectacole!

In cariera artistică creația și credința cer sacrificiu, sunt arderi intense,neîntrerupte, istovitoare,dar acestea toate împreună au format făclia care a răspândit lumina în mine și în jurul meu .
Îmi aduc aminte că se spunea despre mine că atunci cînd intram undeva intra și soarele împreună cu mine!
Întrebarea d-ului Stephan Poen din interviu:
,,Am fost fascinat de stabilitatea impostației și frumusețea expresivă a vocii dumneavoastră atât în cânt cât și în actoria personajelor de operetă abordate.
Cum vă mențineați forma desăvârșită și cum vă pregăteați pentru o atfel de rară performanță?"
Răspunsul meu:
Mulțumesc pentru aprecieri dar sunt sigură că vă este foarte cunoscut modul în care un artist cîntăreț se pregătește pentru rolul pe care trebuie să îl interpreteze în seara spectacolului!
Așa după cum am mai spus ,,mama natură" mi-a dăruit o impostație bună . Vocalize făceam totuși , am avut o memorie bună a pasajelor rezolvate printr-o gimnastică permanenta a diafragmei , făceam și o repetiție în gînd sau chiar cu voce tare a textului ,dar cel mai important moment se întâmpla în apropiere de spectacol , cînd simțeam cum se întorc în minte acele unui ceasornic imaginar și venea timpul în care trebuia sa ,, mă strecor" în pielea personajului!
Mi se spunea că atunci se întâmpla ceva cu mine , eram diferită… normal, pentru că nu mai eram eu cea de toate zilele…deveneam contesa , hangița , prințesa etc.
Două ore pe scenă sunt un miracol,ARTA este un miracol!
Dar miracolele nu vin din cer ci se fac din tine. Aceasta este singura credință de care e nevoie: încrederea în sine.
Mai devreme sau mai târziu, timpul îți dă și dreptate și apare miracolul. Totul e să nu aștepți minunea: ea vine, dar trebuie să te găsească pregătit și în acțiune.
Am fost întrebată uneori care a fost momentul celei mai mari satisfacţii din cariera mea, cea mai frumoasă şi înălţătoare clipă, cea mai puternică senzaţie a împlinirii artistice.
Desigur că cea mai mare satisfacție în viața mea artistică, a fost zborul intrerupt dela VIENA , despre care am povestit deja. A fost apogeul carierei mele , dar împlinirea artistică mi-au oferit toate rolurile frumoase , apariția în concerte și nu în utimul rind, filmările dela televiziune pentru emisiunea în limba germana și alte emisiuni!
Mă întâlnesc și acum cu mulți,,fani" , cei care m-au ascultat pe scenele dela Brașov București și Viena …ca primsolista la operetă , sau în concerte cu filarmonicile din Iași , Brașov , Sibiu, Ploiești,
cei care cu drag m-au urmărit la televiziune, atunci cînd interpreții de muzică cultă erau prezenți mai mult decit acum ...sau m-au ascultat la radio ... ei mă consideră un artist liric de renume pe plan național și internațional . Deoarece prin activitatea mea înainte de Revolutie , prin vocea mea, reușisem să le aduc bucuria în sufletele înghețate de nemulțumirile zilnice .
In 1989 a venit REVOLUȚIA ,cu schimbările ei!
Pot spune că viața mea a fost din doua părți, inainte și după 1989!
Nu este deloc ușor să poți scrie dece, cum și cînd viața ta a făcut o cotitură …oricum cred că trebuie să privim în urmă , dar cu ochii mari deschiși spre VIITOR.
Eu așa am facut!
Nu a fost deci nici un ultim spectacol , am coborit depe scena lin în mijlocul publicului meu, pentru care am cintat o viață întreagă și am continuat să aduc un strop de fericire , de data asta fără machiaj , costume etc . nu prin voce ci prin fapte , prin proiecte și programe.
Nu regret ziua cind am hotărît să renunț la costumele de contesă , prințesă sau hangița, pentru a sta intre cei care m-au admirat ,
m-au aplaudat , să le simt direct speranțele , suferințele , dorințele, sa le redau încrederea într-un viitor care se părea a fi mai bun !
Și pentru că nu mă puteam dezice de menirea mea artistică am înființat Compania artistică ALHAMBRA STAR.
Am conceput-o avind ca scop educația prin artă și cultură , un teatru de turneu cu trupe mici de artiști dela opera comică la revista folclorică cu proiecte inedite accesibile publicului larg din țară și străinătate.
Am dorit să se reînvie tradiții artistice de valoare prin spectacole de varietăți cu momente muzicale , dramă și balet .
Deși numele companiei are un iz retro ,,Alhambra Star" se promoveaza o reformă în spiritul european al multiculturalității , susținind procesul de învățare continuă , dialogul între generații prin realizarea de producții artistice.
Sunt Proprietara acestei companiei artistice ,,ALHAMBRA STAR ‘’srl o companie pe care am infiintat-o din dorința de a reînvia compania care a stat la baza teatrului de revistă și a operetei. Am dorit să realizez aceasta prin spectacole de turneu ,oferind o șansă tinerelor talente în dialog cu seniorii scenei românești .
Sunt de acord să încurajăm și propulsăm talentele autentice , dar cred că sita valorilor în România a căpătat după Revoluție găuri mari prin care se strecoară multe antitalente așa zise ,, vedete" propulsate pe ,, sticlă" promovind un gust artistic dubios!
Am editat și 4 numere de ziar ,, Căruța cu paiațe" Compania a
a avut și activitate internațională susținind seri muzicale la Izmir în Turcia.
Și pot spune că multă vreme artiștii ALHAMBREI STAR au susținut și finanțat proiectele Asociației de femei , asta era normal atîta timp cît președinta era soprana Liliana Pagu!
,,HAI FEMEILE" a fost evenimentul depe stadionul Giulești unde artiști si fotbaliști au strîns fondurile pentru înființarea primei organizații naționale de femei din România după Revoluție !
Site-ul ALHAMBREI este în reconstrucție www,alhambrastar.ro
În interviu am fost întrebată de maestrul Stephan Poen:
,,Cum percepeţi dumneavoastră actuala generaţie de artişti lirici români şi străini, care este diferenţa dintre generiaţia lor şi generaţia dumneavoastră? Ce au ei în plus şi ce au ei în minus faţă de generaţia dumneavoastră?"
Am arătat că nu doresc să judec generația actuală de artiști lirici , sunt unii de valore dar sunt prea puțin promovați , mai ales pentru că opereta nu își mai găsește locul intr-o societate unde frumosul este înlocuit cu falsuri , educația muzicală nu se mai face în școli si totul este într-o ,,continuă tranziție" care pare a nu fi spre bine !
Opereta a rămas fără o sală de teatru potrivită genului , deoarece Teatrul Național și-a revendicat sala în care era găzduit teatrul de operetă, sală de altfel neadecvată genului muzical.
Clădirea care a fost construită este departe de a fi propice pentru OPERETĂ fiind mai degrabă bună pentru un mall!
Se joacă din ce în ce mai puțin și tinerii artiști nu sunt cunoscuți decit poate doar publicului fidel genului și care mai ajunge la spectacole!
Nu e de mirare că Opereta Bucureșteană este in declin! Un teatru trăiește prin artiștii săi de valoare care trebuie să fie susținuți și promovați !
Din interviul d-nului prof.dr.Stephan Poen:
,,Știu, apreciez și admir activitatea dvs. pe plan social și chiar politic și vă felicit pentru faptul că oferiți oamenilor un mesaj angajat de dăruire al unui înalt umanism. Cum a luat naștere în conștiința dvs. această stare emotivă și ideologică, cum v-ați pregătit pentru atingerea acestei performanțe sociale și de câți ani desfășurați această activitate?"
Mă bucur că putem vorbi și despre aceasta parte a vieții mele.
Sunt des întrebată despre cum a apărut ideea de a crea o structură a societății civile care să reprezinte o voce puternică a femeilor în comunitate .
Poate că sufletul meu de artist m-a împins să nu stau deoparte , să implic , să deschid un drum nou pentru femeile ROMÂNIEI
Iată-mă deci în 1989 într-un nou rol , de data asta fără să mă mai ajut de voce , decor orchestra , costum! Acela de lider in societatea civilă!
Crezul meu nou a fost din acel moment
,, Ajută-ma să te ajut”
Cîndva am creat roluri frumoase pe scenă dar astăzi ca lider în mișcarea de femei cred că am reușit să deschid un drum necesar pentru organizațiile de femei . Întotdeauna am susținut că societățile care doresc să ajungă la un grad ridicat de stabilitate trebuie să asigure femeilor un sentiment de integritate și demnitate în propria lor țară.
Am avut inițiativa despre care ați întrebat .... nici nu știu cînd au trecut 32 ani de la REVOLUȚIA din România din 1989.
DA am fost președinte fondator al Asociației Femeilor din Romania, cea mai longevivă organizație de femei prezentă în viața țării, prin programe si proiecte ,iar în ultimii ani al AFRI ÎMPREUNĂ o organizație care dorește să realizeze un liant al romancelor de pretutindeni !
Mai demult am mai avut și initiativa de constituire a LIFERO , Liga internațională a femeilor din România care face parte din Consiliul Mondial a Romanilor de pretutindeni!
Dece m-am implicat în această activitate?
Pentru că artiștii nu pot fi excluși din cotidian iar cînd Artistul este și Lider în societate… se mai poate schimba cite ceva in BINE!
În timpul Revoluției din 1989 , din balconul CC am făcut primul apel către femeile României să se implice în noul destin al țării, am organizat printr-un anunț televizat prima adunare a femeilor din întreaga țară , am defiintat forma comunistă intitulată ,,consiliul național al femeilor’’ și așa a luat ființă Asociația Femeilor din Romania.
Da !am fost un participant activ cu certificat de Luptator cu merite deosebite în victoria Revoluției din 1989 și nu mă sfiiesc să recunosc că am fost pe baricade în acele zile fierbinți , chiar am cîntat împreună cu mulțimea din fața balconului CC ,, La mulți ani “ României renăscute din cenușa comunismului.
Pentru fiecare dintre noi există un moment al descoperirii dorinței de a fi prezent pe scena istoriei!Atunci a fost Petru mine acel moment important.
Din interviu:
,,Aș dori să descrieți publicului în ce constă activitatea dvs. pe plan social, realizările obținute și perspectivele de viitor pe care le pregătiți".
E mult de relatat
Eu cred că într-o societate în care valorile superioare după care trebuie să se ghideze omul în viață sunt tot mai șterse, tot mai ignorate, a încerca să îndrepți ceva devine o datorie sfântă a oricărui om de buna credință.
Încerc să gindesc mereu liber și să mă informez continuu.
Mă caracterizează
perseverența , curajul,tenacitatea, încrederea că voi reuși.
Se spune că Artistul are in singe inspirația!
DA ! Așa este!
Eu am avut inspirația de a deschide un drum forței feminine în acțiune prin înființarea in 1990 a primei asociații naționale de femei ASOCIAȚIA FEMEILOR din ROMANIA. Activitatea A.F.R. intre 1990-1999 poate fi vizionată pe site-ul asociatiei www.afr.ro și începind cu 2000 pe www.afr2010.ro
Iar ASOCIAȚIA FEMEILOR din ROMANIA ÎMPREUNĂ are pagina pe Facebook .
Ulterior și alte organizații de femei în ROMÂNIA mi-au urmat exemplul , cu multe dintre ele colaborez în prezent în REȚEA , sau sunt partenere în proiecte si programe . Sunt deasemni în contact cu mișcarea de femei internațională.
Deci in 1989 a început ce de a doua parte a vieții mele !
In decursul celor 32 ani de activism în favoarea femeilor am fost cooptată în multe structuri civice , am participat la specializări și am fost nominalizată sau am primit distincții.
1992-1994 – Consilier în Comitetul National UNICEF
1993 certificată ca specialist în strategie și management de catre Mandel Center for NGO Case Reserve University USA
1995 Acreditată să particip la cea de 4-a Conferință si Forumul Mondial al Femeilor Beijing- Platforma de Actiune
1995 Specializare in leadership la Haifa , Israel MASHAV ,Golda Meir –Mount Carmel Internațional training centre
1996 -2001–Vice-presedinte Alianța pentru Pace din Romania.
1996 Am fost recunoscută internațional in enciclopedia "The World Who's Who for Women", editată de "International Biographical Center", Cambridge, Great Britain
1997 - Coordonator National "KARAT"Coalition for Regional Action.
1990-2013
-Coordonator și expert în egalitatea de gen în numeroase proiecte naționale si internaționale.
-In 1998 sunt nominalizată pentru întreaga activitate ca "Woman of the Year, 1998" de către "American Biographical Institute" SUA
-In 1999, proiectul Rochester New York SUA îmi conferă un premiu drept una dintre cele "The 100 Heroines of the World" -100 de luptătoare pentru drepturile femeilor din lume.
-1999 particip la evenimentul organizat de USAID și World Learning ,, Femeile isi regăsesc identitatea "
-1999 particip activ la Congresul internațional al Femeilor mediteraneene la Valencia , Spania
-2000 particip activ la proiectul ,, Femeile si Democrația schimbă lumea" al USAID și World Learning
-2002 sunt recunoscută la nivel național în
,,Who’s who in
Romania ‘’
-2002-2010 sunt Coordonator național al Rețelei organizațiilor de/pentru femei din Romania- RNOFR
-In 2003 am primit titlul de Ambassador for Peace oferit de Federația Internațională pentru Pacea lumii.
-În 2004 particip la o specializare la VIENA ca MANAGER în ARTĂ și CULTURĂ
-In 2005 Revista ,, Capital ‘’ m-a inclus între cele 100 femei de succes în ROMÂNIA
( pozitia 22)
-În 2005 ,,Center for internațional private enterprise " și ,,National Endowment for Democracy" au editat un CD cu ,, WOMEN OF SUCCESS ‘’ în care figurez și eu
-2006, sunt membru fondator și președinte al ,, LIGII INTERNATIONALE a FEMEILOR ROMINCE’’ *LIFERO*
-Între 15 -27 mai 2006 la cea de a 35-a sesiune a CEDAW/UN la Natiunile Unite NEW-YORK , SUA prezint un raport shadow cu punctele de vedere ale ong-urilor de femei din România privind discriminarea femeilor în țară
-2007sunt prezentată în Enciclopedia Personalităților din România ediția Hubners WHO is WHO = recunoaștere și comunicare
-2008 am semnat la CAIRO, EGIPT în 15 aprilie 2008 , protocolul de parteneriat cu mișcarea de femei din România cu cele din Egipt și țările arabe
-2009 devin membră a CONES Consiliul național pentru Egalitate de șanse între bărbați și femei depe lîngă ANES
-2012 sunt desemnată ,, OMUL ZILEI" în DICȚIONARUL PERSONALITĂȚILOR din ROMÂNIA
-2011 pun bazele la Atena a Asociației femeilor românce din Grecia
-2013 inițiez și devin președinta ASOCIAȚIEI FEMEILOR din ROMÂNIA ÎMPREUNĂ cu obiectiv principal solidaritatea femeilor Românce de pretutundeni.
-2015 am semnat la Seul , Coreea de sud manifestul lansat în cadrul Summitului pentru Pace
-In 2015 decembrie în cadrul celor 16 zile de luptă împotriva violenței asupra femeilor , în preajma zilei pentru drepturile omului 10 decembrie inițiez CAMPANIA națională ,,Stop violenței în familie “.
-2016 sunt participantă la trainingul organizat de ,,Office for Democratic Institutions and Human Rights ODIHR , OSCE "
-2017 la GENEVA La 10 ani distanță prezint din nou raportul shadow privind discriminarea femeilor în România în cadrul sesiunii 67 a CEDAW/UN
,,Making a Difference to Women Activism Celebrating 20years –IWRAW Asia Pacific"
-2017 Sărbătorim cu AFR ÎMPREUNĂ Peace Day în România și inițiez în calitate de Ambasador for Peace REȚEAUA mesagerilor Păcii ,,GLOBAL PEACE and PROSPERITY “
-2018 particip la specializarea în activitatea de LOBBY
-2018 sunt cooptată în Consiliul Director al Institutului pentru Drepturile Omului IRDO
-2019 sunt nominalizată oficial ca una dintre Personalitatile deceniului 2010-2020
-În 2020 Institutul Român pentru Drepturile Omului IRDO mă cooptează in Consiliu sau Național
Am participat la conferințe, seminarii ,simpozioane naționale și internaționale răspunzind la invitații primite din partea altor organizații de femei si societatea civilă,dar și în calitate de Ambasador pentru Pace în Anglia ,Armenia , Austria, Belgia, Bosnia, Bulgaria,Republica Cehia , China, Coreea ,Croatia,Cuba,
Danemarca, Elveția,Egipt, Franța , Finlanda ,Germania, Grecia, Italia, Israel, Irlanda, Iugoslavia, Lituania,Luxemburg,
Malta, R.Moldova, Olanda, Norvegia, Polonia,Portugalia, Rusia,Slovenia,Slovacia, Spania, Scoția, Suedia, Tailanda,Turcia, Tunisia,Ungaria ,Ukraina, S.U.A.
Am susținut permanent că ESTE NEVOIE DE VALORI ÎN SOCIETATE! Artiştii pot fi modele adevărate care pot să ofere bune exemple societăţii grăbite în care trăim,CUM? prin ceea ce creează, prin sensibilitate, prin originalitatea şi idealismul propriu și ,de ce nu, prin implicare în viața societății…. așa cum am facut eu timp de 32 ani! Poate este o pledoarie pro domo pentru misiunea pe care mi-am asumat-o după 1989!Dar aceasta a fost ceea mi-a călăuzit pașii în tot ce am creat.
Nu pot suferi oportunismul , minciuna, falsitatea ,infatuarea !
Am mai fost întrebată dacă am vreun regret în contextul bilanţului carierei artistice realizate.
Nu,nu am nici un regret
Multă lume m-a intreabat dece nu am rămas în străinătate Destinul meu A FOST să mă întorc, să mă lupt cu morile de vînt dar mai ales pentru că în România mă aștepta cea mai minunată realizare a mea în această viață , fiica mea Alina Vanda.
Cum aș fi putut să rămîn în străinătate fără ea? Și sunt mîndră de fiica mea , dar și de nepoțica mea Iulia Teodora.
Fiica mea , Alina Vanda , un suflet frumos ca și ea dealtfel ca persoană, a făcut facultatea de biologie , specializarea ecologie și apoi a urmat cursurile Școlii BBC de jurnalism tv. Este jurnalist la TVR televiziunea publică din Romania , producător al știrilor. Un profesionist tv care a parcurs tot drumul dela la reporter pentru știri sociale , editor , realizator pină la cel de producător al tuturor jurnalelor de știri ale televiziunii publice în decursul timpului.
Iulia Teodora , nepoțica mea ambițioasă , frumoasa și isteață a absolvit cea mai prestigioasa facultate de management în industria ospitalității din lume , Ecole Hoteliere de Lausanne , a făcut internship in Malta ,Paris și Dubai , are un master in Marketing și business development la facultatea SKEMA din Paris și în prezent este angajată ca project manager la Paris și Dubai la una dintre cele mai bune companii europene de marketing online YKONE .
Ambele, Alina și Iulia sunt bucuriile mele de viață!
De multe ori am fost întrebată dacă în afara muzicii, a artei și a activității sociale , ce alte lucruri mă pasionează, ce hobby-uri am!
Călătoriile , am călătorit în 45 țări !
Îmi place să cunosc mereu locuri noi , oameni , tradiții și să mă exersez în cele 5 limbi străine pe care de-a lungul carierei , a vieții le-am învățat!
Îmi place să citesc , să merg la teatru, la concerte , la spectacole , să admir din sală artiștii și să îi aplaud , sunt un foarte bun spectator !
Trebuie să îmi exprim multumiri
domnului Stephan Poen pentru imboldul oferit prin interviul solicitat fără de care nu aș fi trecut niciodată în revistă viața mea artistică și cite ceva din cea socială !
Desigur că și partea a doua a vieții mele ar putea fi interesantă să o descriu mai detaliat!
Am scris în mare despre activitatea mea socială în capitolul
,, Viața mea în două părți" iar despre proiectele desfășurate și coordonate de mine între 1990-2013 se poate afla din site-urile www.afr.ro și www.afr2010.ro , iar despre activitatea în continuare pe contul Asociației Femeilor ÎMPREUNĂ de pe Facebook.
Despre activitatea în prezent, despre ce urmează vă voi ține la curent.... show go one!
Dar a venit PANDEMIA cu tot ce înseamnă ea …. restriște , teama de pericol , opreliști și nemulțumiri …nimic nu mai este ca înainte, dar tot ce mai putem face este să ne vaccinăm cu multă speranță și încredere că viața va merge înainte și ne vom mai putea bucura de LUMINĂ si NOROC!!
O
Comentarii
Trimiteți un comentariu