Debut in cariera muzicala

 Debutul meu ca artist liric  a fost pe scena Teatrului muzical dela Brașov.
Îmi vin în minte crimpee de amintiri … care stau atît de  bine ascunse în memoria sufletului!
Cum am am ajuns totusi pe scenele OPERETEI? Scriu așa...scenele ,pentru că au fost trei : la Brașov ,la  București și la Viena ! Este un capitol de viață plin de farmec  pentru mine, dar în care am adus și eu multă bucurie celor care veneau la Operetă 
Concurs și angajare!
In 1971 m-am prezentat la  cele  doua concursuri  organizate pentru ocuparea unor  posturi de soliști  la  TEATRUL MUZICAL din Galați (proaspăt înființat ) și la TEATRUL MUZICAL din BRAȘOV.
 Am reușit la amindoua audițiile dar sibianca din mine a optat pentru  ARDEAL!
Pot spune că în decizia luată a avut o mare importanță și prezența în viața mea artistică a maestrului MAURICIU VESCAN ,  în acea perioadă  director la  Teatrul muzical din Brașov. 
Debutul meu a fost în 1972 la BRAȘOV pe scena Teatrului Muzical cu rolul SILVIEI din opereta cu același nume de E.Kalman. 
Mă pregătisem la București  invatind chiar și pașii de csardas  și m-am simțit foarte bine în rol . Succesul mi-a dat încredere să intru în lumea  plină de farmec a OPERETEI! 
Am cucerit publicul încă dela primul pas pe scenă , pas  făcut cu emoție dar și încredere că  am ce dărui, cu ce să încânt!
Colectivul dela Brașov m-a primit cu plăcere  așa că  mi-am început cariera și m-am perfecționat  alături de parteneri   deosebiți ca tenorii Vasile POP , Petre Timaru , actorul Liviu Butnaru , soprana Carmen Hanganu  și  sub bagheta maestrului Mauriciu Vescan!
Maestrul  a fost un important îndrumător în cariera mea . Mi-a influențat  gândirea şi profilul artistic. Am avut plăcerea să  dirijeze în operetele în care cintam , dar și să mă  acompanieze la pian în turneul  făcut împreună în  AUSTRIA la Bad Schallerbach. Au fost seri muzicale de succes  cu un  repertoriu de arii celebre și duete (cu un tenor local.
Maestrul Mauriciu Vescan spunea despre mine că orice mi s-ar da să interpretez  mă voi  achita cu succes! Poate de aceea , cît timp  am cîntat pe scena Teatrului din Brașov am primit să interpretez roluri foarte diferite în operete și operă.
Îmi aduc aminte cu bucurie de rolurile interpretate la Teatrul Muzical dela Brașov  intre  1973-1976
,,Silvia "de Kalman  , (Sylvia)
,,Casa cu trei fete "de Schubert(Hannerl ) 
,,Bal la savoy " de  Paul Abraham(Madeleine) ,
,,Calul Balan"  de Ralph Benatzky(Hangita )
,,Singe vienez"  de  J.Strauss(Gabriella) 
,,Văduva veselă" de  Franz Lehar
(Hanna Glavary)
,,Paganini" de Franz Lehar(Anna Eliza)
Au fost roluri de primadonă dar și doua de subrete în operetele
,,Lasati-ma să cînt" de Ciprian Porumbescu
,, Plutașul depe Bistrita" Filaret Barbu.
La Brașov a fost și debutul meu în operă cu rolul Musettei din ,,Boema"  de Puccini.
Tot in perioada 1971-1976 a fost și prima mea  apariție la televiziune , cu opereta ,,SILVIA "care s-a înregistrat și transmis  dela Teatrul muzical  din Brașov. 
Am urmarit inregistrarea la București împreună cu  părinții mei care au fost impresionați de performanțele fiicei lor!
În acea perioadă am interpretat rolurile titulare din două premiere cu operetele  românești 
,,SE MĂRITĂ FETELE" de George Grigoriu  și
,,RODICA" de Norbert Petri, înregistrate  și pentru fonoteca Radio .
Am avut bucuria să lucrez cu maestrul coregraf Oleg Danovski la premiera musicalului  ,,SE MARITA FETELE" de George Grigoriu în regia și coregrafia sa. A fost un mare succes!
Maestrul Oleg Danovski era  foarte sever mai ales privind condiția fizica , am slăbit 10 kg pentru că în acea perioada făceam naveta la București  și în acelasi timp luam și lecții de șoferie!  
Un alt succes a fost și rolul titular intrepretat în  cealaltăaltă operetă  romineasca  pusă in scena laTeatrul din Brasov ,,RODICA" de Norbert Petri, rol cu multe pasaje de coloratură  pe care le-am  cîntat cu ușurință !
Dar o mare bucurie a fost reîntâlnirea cu maestrul ION DACIAN care a realizat regia operetei ,,PAGANINI"   în care am interpretat rolul  primadonei .
Mi-a imprimat  prestanță rolului , flexibilitatea glasului și   sinceritatea interpretării.
Mi-a transmis parcă din talentul său care trecea atît de firesc rampa , am împrumutat cite ceva din vibrația sufletului său de mare artist! 
După premiera  mi-a recomandat ,, să fac saltul" la Opereta din București!
Am avut încă dela începutul carierei la Brașov parteneri lîngă care  m-am simțit bine . Am înțeles că artistul de operetă trebuie sa fie un artist complet , că  trebuie să cinte frumos, să danseze cu grație și să fie un actor bun,iar  trecerea dela vocea cintata la cea vorbită trebuie să se facă în mod  firesc. Aveam mereu grijă ca vocea mea să ajunga pină la ultimul spectator ,cel din ultimul rând! 
De aceea publicul m-a îndrăgit…..
Dar cel mai bine mă  simțeam în cabină , în  ora dinaintea începerii spectacolului  cînd deveneam treptat altcineva,  intram nu numai în costumul  respectiv ci ,, în pielea "personajului….. dar mai ales în mintea și sufletul lui!
Mi-am construit rolurile  împreună cu regizorii, care însă îmi lăsau destulă libertate la realizarea personajelor  interpretate ,destul de diferite, primadona , subreta sau interpretă de muzic-hall.
Îmi amintesc că uneori mergind pe stradă urmăream cu atenție  oamenii  ce treceau pe lîngă mine , preluam din mimica  și gestica lor pentru ca apoi să  mi le însușesc și să le plasez în rolurile interpretate.
 În acea perioadă  făceam naveta la București pentru a participa în emisiuni de televiziune cu partituri de canțonete , operetă , pentru a face înregistrări la radio cu romanțe   chiar și muzica ușoară , am facut înregistrări pentru emisiuni tv acompaniată de orchestra radio dirijată de Cornel Popescu.
 Am continuat  în acea perioadă și activitatea solistica  în  concerte cu orchestra Filarmonicii din Brașov Îmi aduc aminte cu plăcere de concertele cu muzică de camera în care eram invitata sau  în serile de lieduri dela Casa Armatei unde  promovam creații ale compozitorilor brașoveni, precum Gheorghe Dima. 
Se făceau multe turnee în acea perioadă , artiștii Teatrului Muzical  din Brașov erau așteptați cu bucurie în  multe orașe în care nu exista viața artistică!
 Publicul mă îndrăgea și îi simțeam pulsul …  simțeam cum fluidul muzical trecea rampa dela mine  și mi se întorcea inzecit  din  sală!
Îmi aduc aminte de o întîmplare mai ciudată. Eram  în luna ianuarie   într-un turneu la Făgăraș cu opereta ,,SILVIA" ,  în pauza dintre acte  am primit din sală un buchet cu liliac alb superb.
 Am fost foarte impresionată , nu știam cine mi l-a trimis!
Mirosea atît de frumos … dar după ce am inspirat profund parfumul florilor  am amețit!
Cu greu am terminat spectacolul  și de atunci mă feresc să mai inspir parfumul florilor pe care le primesc în timpul spectacolelor !
In 1973 am plecat la Viena , pentru a mă prezenta la  o audiție la impresariatul maestrului VLADARSKI.
 Audiția s-a desfășurat într-un mod straniu…. Domnul Vladarski  s-a dus în altă sală ,s-a așezat într-un fotoliu să mă asculte … dela depărtare!
A fost o experienta deosebită în urma căreia am  reușit să obțin  mai târziu o bursă  din partea Ministerului Culturii Austriac  la  Academia de Muzica din Viena .   În perioada bursei am avut primul meu recital la Viena intitulat ,, Pe aripile cintecului și dansului". A fost  prima confirmare  în fața publicului vienez , pe cît de cunoscător pe atît de cald și prietenos care  m-a acompaniat  și a cîntat  împreună  cu mine !
(Va urma)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Iunie cu lumină,pace și iubire🌺

Noi membri în Clubul ROMANȚEI clubul SPERANȚEI!

Omagiu adus Clubului Romanței , clubul Speranței 🌿