Ce s-a intimplat mai departe...
Încă din liceu am fost solista corului de elevi a liceului Iulia Hajdeu participind la 11 ani la diferite concursuri interșcolare. Îmi amintesc că deși eram o fire interiorizată , în fața publicului și a juriilor nu eram deloc sfioasă!
De altfel, eram premianta clasei și nu puteam accepta să fiu mai prejos cînd cintam în concursuri!
La 16 ani mama a considerat că ar fi bine să aflăm părerea unui specialist despre vocea mea și așa m-am prezentat în fața maestrului Petre Ștefănescu GOANGA un mare interpret de opera cu o experiență solistică remarcabilă.
Maestrul m-a apreciat pentru timbrul vocal și mai ales pentru ambitus, dar mi-a spus că este prea devreme să incep studiul vocii!
Așa că la terminarea liceului nu m-am îndreptat spre Conservator ci spre Filologie , secția slavistică, unde la admitere am intrat
,, cap de listă" și de unde a fost foarte greu să mă retrag pentru ca la 18 ani să dau totuși concurs la Conservatorul de muzica din Iași ( rector maestrul Achim Stoia )
Nu îmi aduc aminte să fi fost timorată în fața comisiei( profesori de canto , regizori. muzicologi) pentru că aveam convingerea că voi fi admisă , am simțit cum prezența mea scenica este apreciată , iar vocea mi-a sunat frumos !
Am interpretat lieduri de Schubert ,Tiberiu Brediceanu și aria Musettei din opera ,, BOEMA" de Puccini.
Au urmat trei ani de frumoasă studenție in dulce Tîrg al Iesilor !
Le-am avut colege pe Maria Nistor Slatinaru , Maria Boga ,Adriana Severin soliste de opera de prestigiu mai târziu , am stat la cămin cu Zina Nistor , mai târziu o bună profesoară de canto .
Încă din aceasta perioada la Conservatorul din IAȘI Maestrul George Pascu, muzicolog, m-a invitat să particip ca solista în turnee de concerte - lecții , evenimente de inițiere muzicală pe care le ținea în orașele moldovene.
Am venit in contact cu publicul , am învățat cum să răspund așteptărilor publicului prin frumusetea muzicii dăruite , am înțeles că noi artiștii trebuie să ne îndreptăm atenția spre nevoia de fericire a oricărui om , spre dorinta sa firească de bucurie și implinire
A fost o perioadă plină de vise în care am făcut primii pași ca artist liric care m-au marcat pentru că de atunci am învățat să iubesc și să exprim prin vocea mea FRUMOSUL pe scena dar și în viață și mai târziu, in activitatea mea de lider in societate !
Sunt comori îngropate în memoria sufletului si minții mele!
In 1966 m-am transferat la Conservatorul din Bucuresti pentru că urma să vina în viața mea cea mai minunata realizare …fiica mea Alina Vanda!
Am fost repartizată la clasa mestrului Octav Enigărescu .
Interesant este că la fel ca și la Conservatorul din Iași profesorii mei de canto au fost bărbați! Cred că mi-au imprimat modul ,, hotarit"de emisie vocală !
Pot spune că la început nu mi-a fost prea usor să mă integrez in atmosfera bucureșteană , desi eram ,, acasă"!
M-am transferat dela Iași la București în anul 4 , deci prea mult nu am fost la Conservatorul din capitală , dar îmi aduc aminte că mă înțelegeam foarte bine cu colegii de an George Emil Crasnaru,Anatol Covali, Nicolae Constantinescu.
Mă simțeam foarte bine la orele de interpretare lied , la clasa maestrului Secareanu și la orele de interpretare scenică ținute de maestrul Ion Dacian.
Maestrul Dacian avea atîta farmec cind ne arăta ce fascinant este să fi artist de Operetă! Cred că de atunci am început să fiu atrasă de OPERETĂ, gen care mă va consacra mai târziu!
Am învățat cum ,, să intru în rol" cum să mă comport cu partenerii, cu orchestra , cum ,, să trec rampa", să fiu atentă la dirijor, să respect indicațiile de regie !
Îmi făceau plăcere orele de mișcare scenică și dans dar și exercițiile de dicție și să învăț repertoriul cîntat în limbi străine - italiana învățată la Conservator , germana studiata la școală , franceza știută din familie și nu în ultimul rând rusa învățată ani buni la școală și apoi facultatea de litere!
Am fost bucuroasă cînd la clasa de actorie și mișcare scenică am primit să interpretez rolul Lulutei din PIATRA DIN CASA , un vodevil spumos .
Orele intregi de studiu cu corepetitorul pianist ,vocalizele înainte de intrarea în scenă , exercițiile de respirație si gimnastică au devenit un ritual zilnic încă din aceasta perioadă. Am avut din totdeauna o buna impostație vocală , chiar și sculată din somn , vocea mea răspundea prompt , fără prea multe vocalize! Totuși în arta cintului nu poți să te mulțumești cu ,,ce ti-a dăruit natura"ci trebuie mereu să te perfecționezi , eu am avut în anumite partituri pasaje în care a trebuit să exersez intens și am reușit sa depășesc problemele …nu știu cît de incintati erau vecinii mei de vocalizele și pasajele din partituri pe care le repetam mult chiar acasă!
In dezvoltarea tehnicii vocale m-a ajutat foarte mult participarea în 1971la un curs de perfecționare în arta cintului cu profesoara Lore FISHER la WEIMAR(RDGermania) clasa de interpretare lied , oratoriu și cantată. Modul de interpretare exersat atunci l-am aplicat la întoarcerea în țară într-un recital cu arii și lieduri la Filarmonica George Enescu acompaniată de Viorica Cojocaru la pian și Octavian Morea la viola da gamba.
A fost momentul în care mi-am dat seama că mă simteam foarte bine interpretind lieduri , acest gen muzical în care trebuie să exprimi totul cu pasiune și credință numai în citeva minute de muzică .
Mai tirziu în recitaluri am avut bucuria să fiu acompaniată de mari personalități ca Dan Grigore și Ion Iosif Prunner .
În perioada petrecută la Conservatorul dela Bucuresti au contribuit la formarea şi perfecţionarea mea si concertele În care am fost acompaniata de o orchestra de mandoline , dirijor Stefan Pagu , cu care am facut un turneu în Polonia la Katovice și Cracovia!
Care a fost debutul meu ca artist liric pe scena unui teatru?
(Urmează)
Comentarii
Trimiteți un comentariu