Ce s-a intimplat mai departe...



Încă din liceu am fost  solista corului de elevi a liceului Iulia Hajdeu participind la 11 ani la diferite concursuri interșcolare. Îmi amintesc că deși eram o fire interiorizată , în fața publicului și a juriilor nu eram deloc sfioasă!
De altfel, eram premianta clasei și nu puteam accepta să fiu mai prejos  cînd cintam în concursuri! 
La 16 ani mama  a considerat că  ar fi bine să aflăm părerea unui specialist despre vocea mea și așa  m-am prezentat în fața  maestrului Petre Ștefănescu GOANGA un mare interpret de opera cu o experiență solistică remarcabilă.
Maestrul m-a apreciat pentru timbrul vocal și mai ales pentru ambitus,  dar  mi-a spus că este prea devreme să incep studiul  vocii!
Așa că la terminarea liceului nu  m-am îndreptat spre Conservator  ci spre Filologie , secția slavistică,  unde  la admitere am intrat
 ,, cap de listă" și de unde a fost  foarte greu să mă retrag pentru ca la 18 ani să dau totuși concurs la Conservatorul de muzica din Iași ( rector maestrul Achim Stoia )
Nu îmi aduc aminte să fi fost timorată  în fața comisiei( profesori de canto , regizori. muzicologi) pentru că  aveam convingerea că  voi fi admisă ,  am simțit cum prezența mea  scenica   este apreciată , iar  vocea mi-a sunat frumos !
 Am interpretat  lieduri de Schubert ,Tiberiu Brediceanu și aria Musettei din opera ,, BOEMA" de Puccini.
Au urmat trei ani de  frumoasă  studenție  in dulce  Tîrg al Iesilor ! 
Le-am avut colege pe Maria Nistor Slatinaru , Maria Boga ,Adriana Severin soliste  de opera de prestigiu  mai târziu , am stat la cămin cu   Zina Nistor , mai târziu o bună  profesoară de canto .
Încă din aceasta perioada la  Conservatorul din IAȘI Maestrul George Pascu, muzicolog, m-a invitat să particip ca solista  în turnee de concerte - lecții ,  evenimente de inițiere muzicală pe care le ținea  în orașele moldovene.
Am venit in contact cu publicul , am învățat cum  să  răspund așteptărilor  publicului  prin  frumusetea muzicii dăruite , am înțeles   că  noi artiștii  trebuie să ne îndreptăm  atenția spre nevoia de  fericire a oricărui om , spre dorinta sa  firească de  bucurie și  implinire 
A fost o perioadă plină de vise în care am făcut primii pași ca artist  liric care m-au marcat pentru că de atunci  am învățat să iubesc și să exprim  prin vocea mea  FRUMOSUL  pe scena  dar și în viață și mai târziu, in activitatea mea de lider in societate !
Sunt comori îngropate în memoria sufletului si minții mele!
In 1966  m-am transferat la Conservatorul   din Bucuresti  pentru că urma să vina în viața mea  cea mai minunata realizare …fiica mea  Alina  Vanda!
Am fost repartizată la clasa mestrului Octav Enigărescu . 
Interesant este că la fel ca și la Conservatorul din Iași profesorii mei de canto au fost bărbați! Cred că mi-au imprimat modul ,, hotarit"de  emisie vocală !
Pot spune că la început nu mi-a fost  prea usor să mă integrez in  atmosfera bucureșteană , desi eram ,, acasă"!
M-am transferat dela Iași la București în anul 4 , deci prea mult nu am fost la Conservatorul din capitală , dar îmi aduc aminte că mă  înțelegeam foarte bine cu colegii de an George Emil Crasnaru,Anatol Covali, Nicolae Constantinescu. 
Mă simțeam foarte bine  la orele  de interpretare lied , la  clasa  maestrului  Secareanu  și la orele de interpretare  scenică  ținute de  maestrul Ion Dacian.
Maestrul Dacian avea atîta  farmec  cind ne  arăta ce fascinant este să fi artist de Operetă! Cred că de atunci  am  început să fiu atrasă de  OPERETĂ, gen  care  mă va consacra mai târziu! 
Am învățat cum  ,, să intru în rol" cum să mă comport cu partenerii, cu orchestra , cum ,, să trec rampa", să fiu atentă la  dirijor, să respect indicațiile de regie !
Îmi făceau plăcere orele de mișcare scenică și dans dar  și exercițiile de dicție  și  să învăț  repertoriul cîntat  în limbi străine - italiana învățată la Conservator ,  germana studiata  la școală , franceza știută din familie și nu în ultimul rând rusa învățată ani buni la școală și apoi facultatea de litere!
Am fost bucuroasă cînd la clasa de actorie și mișcare scenică am  primit să interpretez rolul Lulutei din PIATRA DIN CASA , un vodevil spumos .
Orele intregi de studiu cu corepetitorul pianist ,vocalizele înainte de intrarea în scenă  , exercițiile de respirație  si gimnastică au  devenit un ritual zilnic încă din aceasta perioadă. Am  avut   din totdeauna o buna impostație  vocală , chiar și sculată  din somn , vocea mea  răspundea prompt , fără prea multe vocalize! Totuși în arta cintului nu poți să te mulțumești cu ,,ce ti-a dăruit natura"ci trebuie mereu să te perfecționezi ,  eu am avut în anumite partituri  pasaje în care a trebuit  să exersez intens și am reușit sa depășesc problemele …nu știu cît de incintati erau  vecinii mei de vocalizele  și pasajele din partituri pe care le repetam  mult chiar  acasă! 
In dezvoltarea tehnicii vocale m-a ajutat foarte mult participarea în 1971la un curs de perfecționare în arta cintului cu profesoara Lore FISHER la WEIMAR(RDGermania)  clasa de interpretare  lied , oratoriu  și  cantată. Modul de interpretare  exersat atunci l-am aplicat  la întoarcerea în țară într-un recital  cu arii și lieduri la Filarmonica George Enescu acompaniată de Viorica Cojocaru la pian și Octavian  Morea la viola da gamba.
A fost momentul în care  mi-am dat seama că mă simteam foarte bine interpretind lieduri , acest gen muzical în care trebuie să exprimi totul cu pasiune și credință numai în citeva minute de muzică  .
Mai tirziu  în recitaluri am avut bucuria să fiu acompaniată de mari personalități ca Dan Grigore și Ion Iosif  Prunner .
În perioada petrecută la Conservatorul dela Bucuresti au contribuit la formarea şi perfecţionarea mea si concertele În care am fost acompaniata de  o orchestra de mandoline , dirijor Stefan Pagu , cu care am facut  un turneu în Polonia la Katovice și Cracovia!  
Care a fost debutul  meu ca artist liric pe scena unui teatru?
(Urmează)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Iunie cu lumină,pace și iubire🌺

Noi membri în Clubul ROMANȚEI clubul SPERANȚEI!

Omagiu adus Clubului Romanței , clubul Speranței 🌿