București ,transfer la Teatrul de Operetă
Dar fetița mea ALINA avea nevoie de mine la București , așa că în 1976 m-am despărțit de Teatrul muzical din Brașov și m-am transferat la OPERETA din BUCUREȘTI
M-am transferat laTeatrul de OPERETĂ din București cînd acesta era încă pe Splai in clădirea aceea cochetă unde au evoluat pe scenă mari artiști ai genului și a căror ștacheta cred că am preluat-o cu succes!
Am debutat cu rolul primadonei în opereta SOARELE LONDREI de Florin Comișel și am avut bucuria să îl am ca partener pe tenorul Nicolae Țăranu.
Am avut succes , publicul bucureștean dar și partenerii m-au primit cu multă simpatie!
A urmat distribuirea mea în multe alte roluri frumoase în operetele:
,,Singe vienez "de Strauss , (Gabriella )
,,Silvia " de Kalman ,(Sylvia)
,,Noapte la Venetia' de Strauss (Anina )
,,Paganini "de Fr Lehar (Anna Eliza)
,,Printesa circului "de Fr.Lehar( Lidia )
,,Lysistrata" Gherase Dendrino (PACEA)
,,Vaduva vesela "de Fr. Lehar (Hanna Glavary)
,,Tara surisului "de Fr. Lehar (Liza )
,,Suzana" de Jean Gilbert (Susanna)
,,Oklahoma "de Rodgers , (Laurey)
,,Miss Helyet" de Edmond Audran /Boucheron cu NAE ROMAN
,,Calul Balan" de R,Benatzky(hangita Poldy)
,,Lăsați -ma să cînt" de Gherase Dendrino
,,Lysistrata"(Pacea)
,,Leonard" de Florin Comișel, precum și în premiera musicalului
,, Un tip de moda veche " de Tudor Popescu în regia lui Cornel Todea
Dar conducerea teatrului bucureștean a considerat că talentul meu poate să strălucească și în roluri de subretă de acea a fost și Suzanica,
Stazi,Gertie...
Lumea îndrăgea genul Operetei și pe artiștii săi . Sălile erau pline , eram așteptați la intrarea în teatru pentru autografe! Cele doua ore pe scena erau clipe sublime!
MAMA mea era prezentă în primul rând din sală, admirator și critic fidel, iar pe la 5 ani a adus-o în sală și pe fiica mea , care la un moment dat într-o scena în care partenerul îmi reproșa că nu spun adevărul am auzit-o pe Alina țipând din sală cu un glas subțirel dar forte ,, ,,MAMA MEA NU MINTE!"
Opereta din Bucuresti pleca în turnee în țară iar artiștii dădeau concerte pe scenele din parcuri și cinematografe înaintea filmelor, mergeam și în întreprinderi chiar și în unități militare!
Din păcate, după 1983 Nicolae Ceaușescu a ordonat demolarea TEATRULUI DE OPERETĂ din SPLAI!
Am părăsit cu mare tristețe un loc consacrat pentru genul Operetei , o locație cu tradiție…Spectacolele jucate pe acea scenă au rămas cu drag în memoria sufletului și minții artiștilor și a publicului iubitor de Operetă!
Mutarea în Sala mică a Teatrului National , nu a fost de bun augur pentru gen , căci nu era o locație propice teatrului muzical, sala neavind fosă pentru orchestră . Aceasta a fost amplasată în primele rânduri din sală! Artiștii trebuiau să dubleze intensitatea sunetului cintat și spus pentru a trece peste orchestră!
A urmat apoi perioada ,, rece" a spectacolelor noastre! Publicul stătea îmbrăcat în sală,cu mănuși în mâini și caciuli pe cap , în timp ce noi eram pe scenă în rochii decoltate făcindu-ne grațios vînt cu evantaiele! … În lumina reflectoarelor se vedeau aburii respirațiilor noastre înghețate!
Directorul Zaharescu , care era și regizor, ne spunea mereu ,, nu mai jucați frigul" , imaginati-va că e cald?!!Dar el avea cojoc pe el și nu trebuia să dea acute!
Totuși publicul continua să vină la teatru și să îndure frigul alături de noi încălzindu-ne cu aplauze multe !
Privind în urmă la acea perioadă, mă intreb acum care mi-au fost artiştii din generaţiile precedente o sursă de inspirație şi stimulare!
Desigur pe primul loc rămîne Maestrul ION DACIAN, care mi-a fost profesor și regizor și care m-a îndemnat să imi continui cariera la Opereta din București !
Au fost modele pentru mine primadonele Valeria Radulescu, Adriana Codreanu,
Cleopatra Melidoneanu și am învățat foarte mult din interpretarea scenica dela
Nae Roman , Toni Buiacici, Tanți Cimpeanu, Marica Munteanu,Vali Niculescu .
Îmi păstrez în suflet
colegii de scenă cu care am stabilit o relaţie umană şi artistică deosebită :
Mihaela Mija , Dumitru Trandafir, Ștefi Pirvulescu , George Hazgan,Virgil Bojescu, Eugen Savopol , frații Simulescu ,Daniel Eufrosin,Eugen Finateanu, Dorin Teodorescu , Cornel Rusu.Desigur că au contribuit foarte mult la dezvoltarea mea artistică maeștrii dirijori Constantin Rădulescu, Mihai Dedu.
Am avut unele roluri cu care m-am identificat în mod deosebit care ,,mi-au venit ca o mănușă"aşa numitele roluri emblematice! Așa este Silvia ,rolul meu de debut in carieră, este Lidia din
,,Prințesa circului" ,care m-a consacrat ca primadonă, Anina din ,,Noapte la Veneția " rolul interpretat la Raimundtheater in Viena,Anna Eliza din ,,Paganini"cu care am devenit prim-solista Teatrului de Operetă,
.... dar sunt și celelalte roluri frumoase pe care le -am interpretat cu drag și dăruire!
Mă gindesc dacă a existat oare vreun
rol cu care nu m-am împăcat...
Sincer să spun nu m-am întâlnit cu astfel de roluri și chiar atunci când am fost distribuită în roluri de subretă , după ce interpretasem cu succes rolurile de primadonă , am luat totul ca pe o joaca și mi-au reușit foarte bine! Pentru că mă amuzam copios și transmiteam publicului starea de bine!
Trebuie să menționez că în cariera mea au contat în mod deosebit cronicile la realizările artistice scrise de critici de artă renumiți ca domnii Grigore Constantinescu , Viorel Cozma , Doru Popovici!
(va urma)
Comentarii
Trimiteți un comentariu